Aug 2, 2009

盆踊り (Bon Odori 09)

Salam kepada semua pembaca, (Ini bukan article terkini, festival ini berlangsung pada 18 Julai 09 tetapi memandngkan aku lmbt mendaftar sbagai blogger, trpaksa la lmbt skit post cerita ni. Apa2 pun, harap kalian seronok membaca. Enjoy ur reading)

Mungkin ada yg tertanya2...apa bon odori ni? Act, dis is a japanese dancing festival. Wut's more interesting nye...festival ni diraikan bkn sahaja di Jpn but even here, in Malaysia. Malah, festival ni disambut lbh meriah di Malaysia berbanding di tanah air sendiri, Jepun. Kalo di Jepun, festival hanya disambut kecil2an dan biasanya di kampung2 atau bandar2 kecil. Itu semua berdasarkan cite my 日本語先生 (sensei jepun), dia mmg seorang 日本人. So, maybe blh dipercayai crita tersebut.

Tahun 2009, Festival 盆踊り ini disambut di Kompleks Sukan Stadium Panasonic, Shah Alam, Selangor. Ini kali pertama aku menjejakkan kaki di festival ini. Sbenarnya, mmg dh lama terlintas di hati nk merasa budaya negara lain cuma x berkesempatan. Even hidup kt SDAR 5 tahun & ambil Japanese as 3rd language pun tidak pernah pergi festival ni (sbb x trpilih,huhu). At last...Allah makbulkan impian aku ni, Alhamdulillah. Malah dalam keadaan yg lebih gembira kerana saat ini aku merupakan plajar JAD, yg mmg akan melanjutkan plajaran ke Jepun. Secara tidak langsung, festival ini bukan sekadar suka2 tetapi untuk melatih kami sebagai bakal 留学生 ke Jepun untuk menggunakan ilmu bahasa jepun kami kepada warga Jepun yang hadir. Terima kasih YPM kerana melibatkan kami dalam aktiviti ini & terima kasih juga kepada Arba'ain Sensei kerana begitu bersungguh2 menjayakan aktiviti ini.

Berikut merupakan gambar2 kenangan aku di sana :

Saat mula2 tiba di tapak festival dalam pukul 5.30 petang. Dah mula bergaya dengan はっぴ(pakaian tradisi Jepun) yang ditaja YPM


Bersama うえだ先生 (Ueda Sensei=guruku di JAD)....かわいいですね



Jumpa kanak-kanak warga Jepun, tegur jela....ada jugak la berborak dengan diorng. Boleh berlatih skit bahasa Jepun.



Terserempak dengan Sensei yang mengajarku bahasa Jepun semasa di SDAR dulu, マリアナ先生 (Mariana Sensei).....おひさしぶりですね


Inilah kami, pelajar JAD Batch 5(無限大) di Festival 盆踊り 09. Luv U all!!!

Lastly, wut a meaningful experience pergi ke Bon Odori. Penat 2 memang tidak boleh nk dinafikan la...memang つかれた betul. Eventhough tired, the experience we got is very precious. Inilah pengalaman yang kami kutip sepanjang 3 bulan pertama di JAD.

Sekian untuk post kali ini, wassalam...

3 comments: